Algorytmy dogadywania się 2.0 Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce?
Dla kogo
Dla wszystkich, którzy w trakcie wytwarzania produktu programistycznego mają kontakt z klientem lub użytkownikami. Jest to zatem szkolenie dla programistów pracujących zgodnie z filozofią Agile. Aby rzetelnie wykonać swoją pracę potrzebują często kontaktować się z klientem, użytkownikami i precyzować ich oczekiwania. Jest to również szkolenie dla analityków, których zadaniem jest pracowite odkrywanie wymagań do systemu informatycznego i przekładanie ich na język techniczny. Słowem jest to szkolenie dla wszystkich, którzy wciąż zadają sobie pytanie „Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce?”.
Korzyści ze szkolenia
- Twoje rozmowy z klientem na temat wymagań staną się łatwiejsze dzięki uporządkowanemu procesowi
- Zauważysz nagły spadek nieporozumień między Tobą a klientem wynikający z tego, że zaczniesz trafnie identyfikować jego oczekiwania
- Dokumentacja, którą będziesz przygotowywać stanie się bardziej precyzyjna i jednocześnie oszczędna w formie
- Z łatwością odróżnisz te wymagania, które są dla klienta naprawdę istotne od tych, które można pominąć
- Za każdym wymaganiem ukrywa się korzyść, której klient się spodziewa lub problem, którego chciałby uniknąć. Dzięki temu szkoleniu szybko odnajdziesz jedno i drugie
- Zachwyceni klienci będą dziękować Ci za to, że rozmawiasz z nimi w „ludzkim” języku
- Już nigdy nie będziesz miał problemu z jednoznacznym określeniem, jakie ustalenia padły podczas spotkania z klientem.
Podstawowy program
Moduł. 1
Co znaczy myśleć biznesowo?
Moduł. 3
Sztuka zadawania pytań
Moduł. 4
Odkrywanie potrzeb
Moduł. 5
Konkretyzowanie wymagań
Moduł. 6
Pytania trafiające w samo sedno
Moduł. 7
Techniki budowania kontaktu
Szczegółowy program
Moduł. 1
Co znaczy myśleć biznesowo?
- Nonszalancja programistów
- Struktura pojęcia biznesowego
Moduł. 2
Wspólna wizja
- Wizja a zakres systemu
- Formułowanie wizji
- Nazwy są ważne
- Wizja jest współdzielona, albo nie ma jej wcale
- Komunikowanie wizji
- Kiedy wizja bywa niebezpieczna
Moduł. 3
Sztuka zadawania pytań
- Co to znaczy patrzeć z perspektywy klienta?
- Jak utrzymać samoświadomość w trakcie rozmowy?
Moduł. 4
Odkrywanie potrzeb
- Kto prowadzi rozmowę?
- Czym jest „potrzeba”?
- Odkrywanie potrzeb
- Odróżniaj potrzebę od sugestii rozwiązania
- Która z potrzeb jest tą właściwą?
- Używanie User Stories do odkrywanie potrzeb
Moduł. 5
Konkretyzowanie wymagań
- Podstawowa struktura rozmowy
- Jak pytać o konkrety?
- Kiedy i jak sugerować alternatywne rozwiązania?
Moduł. 6
Pytania trafiające w samo sedno
- Bufor bezużytecznych odpowiedzi
- Odpowiedzi świadczą o pytaniach
- Pytania zamknięte i otwarte
- Stop/Continue Questions
- Participant/Observer Questions
- What…if Questions
- Sequence/Option Questions
- Framed Questions
Moduł. 7
Techniki budowania kontaktu
- Mechanika, a chemia rozmowy
- Technika Parafrazy
- Aktywnie słuchanie
- Technika pozytywnej intencji
- Komunikowanie się językiem osobistym w duchu Nonviolent Communication