Algorytmy dogadywania się 2.0 Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce?

Dla kogo

Dla wszystkich, którzy w trakcie wytwarzania produktu programistycznego mają kontakt z klientem lub użytkownikami. Jest to zatem szkolenie dla programistów pracujących zgodnie z filozofią Agile. Aby rzetelnie wykonać swoją pracę potrzebują często kontaktować się z klientem, użytkownikami i precyzować ich oczekiwania. Jest to również szkolenie dla analityków, których zadaniem jest pracowite odkrywanie wymagań do systemu informatycznego i przekładanie ich na język techniczny. Słowem jest to szkolenie dla wszystkich, którzy wciąż zadają sobie pytanie „Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce?”.

Korzyści ze szkolenia

  • Twoje rozmowy z klientem na temat wymagań staną się łatwiejsze dzięki uporządkowanemu procesowi
  • Zauważysz nagły spadek nieporozumień między Tobą a klientem wynikający z tego, że zaczniesz trafnie identyfikować jego oczekiwania
  • Dokumentacja, którą będziesz przygotowywać stanie się bardziej precyzyjna i jednocześnie oszczędna w formie
  • Z łatwością odróżnisz te wymagania, które są dla klienta naprawdę istotne od tych, które można pominąć
  • Za każdym wymaganiem ukrywa się korzyść, której klient się spodziewa lub problem, którego chciałby uniknąć. Dzięki temu szkoleniu szybko odnajdziesz jedno i drugie
  • Zachwyceni klienci będą dziękować Ci za to, że rozmawiasz z nimi w „ludzkim” języku
  • Już nigdy nie będziesz miał problemu z jednoznacznym określeniem, jakie ustalenia padły podczas spotkania z klientem.

Podstawowy program

Moduł. 1
Co znaczy myśleć biznesowo?
Moduł. 2
Wspólna wizja
Moduł. 3
Sztuka zadawania pytań
Moduł. 4
Odkrywanie potrzeb
Moduł. 5
Konkretyzowanie wymagań
Moduł. 6
Pytania trafiające w samo sedno
Moduł. 7
Techniki budowania kontaktu

Szczegółowy program

Moduł. 1
Co znaczy myśleć biznesowo?
  • Nonszalancja programistów
  • Struktura pojęcia biznesowego
Moduł. 2
Wspólna wizja
  • Wizja a zakres systemu
  • Formułowanie wizji
  • Nazwy są ważne
  • Wizja jest współdzielona, albo nie ma jej wcale
  • Komunikowanie wizji
  • Kiedy wizja bywa niebezpieczna
Moduł. 3
Sztuka zadawania pytań
  • Co to znaczy patrzeć z perspektywy klienta?
  • Jak utrzymać samoświadomość w trakcie rozmowy?
Moduł. 4
Odkrywanie potrzeb
  • Kto prowadzi rozmowę?
  • Czym jest „potrzeba”?
  • Odkrywanie potrzeb
  • Odróżniaj potrzebę od sugestii rozwiązania
  • Która z potrzeb jest tą właściwą?
  • Używanie User Stories do odkrywanie potrzeb
Moduł. 5
Konkretyzowanie wymagań
  • Podstawowa struktura rozmowy
  • Jak pytać o konkrety?
  • Kiedy i jak sugerować alternatywne rozwiązania?
Moduł. 6
Pytania trafiające w samo sedno
  • Bufor bezużytecznych odpowiedzi
  • Odpowiedzi świadczą o pytaniach
  • Pytania zamknięte i otwarte
  • Stop/Continue Questions
  • Participant/Observer Questions
  • What…if Questions
  • Sequence/Option Questions
  • Framed Questions
Moduł. 7
Techniki budowania kontaktu
  • Mechanika, a chemia rozmowy
  • Technika Parafrazy
  • Aktywnie słuchanie
  • Technika pozytywnej intencji
  • Komunikowanie się językiem osobistym w duchu Nonviolent Communication

Parametry szkolenia

Czas trwania
2 x 8h
Forma zajęć
Ćwiczenia - 60%, wykład - 40%
Kod
MWZB
Wielkość grupy
do 10 osób

Jak zamówić

« lista szkoleń